Na tegorocznym Motor Show w Poznaniu zadebiutowały motocykle ratownicze BMW. Dwa pokazane na stoisku BMW Motorrad modele R1200GS i F700GS ilustrują jak powinien wyglądać motocykl ratowniczy przygotowany do niesienia skutecznej pomocy wszędzie tam, gdzie liczy.

W dużych aglomeracjach motocykl jest najszybszym środkiem dotarcia do poszkodowanego. Poza brakiem noszy, wyposażenie motocykla ratunkowego nie różni się od wyposażenia karetki Specjalistycznej i Paramedycznej , dzięki czemu ratownik jest w stanie udzielić na miejscu skutecznej pomocy. W przypadku gdy konieczny jest transport do szpitala, zadaniem ratownika jest profesjonalnie ustabilizować stan poszkodowanego do czasu przyjazdu klasycznej karetki do transportu pacjenta. 

Jednoślad w ratownictwie medycznym jest niezbędnym uzupełnieniem systemu pozwalającym dotrzeć ratownikowi w miejsca niedostępne dla pojazdów czterokołowych – przekonuje Tomasz Rogiński, ratownik medyczny ze stacji pogotowia ratunkowego w Gdańsku, jednej z nielicznych placówek, która od kilkunastu lat z powodzeniem korzysta ze wsparcia motocykli w ratownictwie. Czas dotarcia oraz możliwość przejechania przez zatłoczoną aglomerację w przypadku motocykla ratunkowego ulega znacznemu skróceniu. Nasze doświadczenie wskazuje, że w około jednej trzeciej wyjazdów jesteśmy w stanie udzielić poszkodowanemu wystarczającej pomocy. Dzięki temu klasyczne zespoły ratownictwa medycznego mogą zostać zadysponowane do innych zdarzeń.

Skuteczność ratowników motocyklowych na tyle spopularyzowała ich obecność w dużych miastach, że ich obecność w systemie ratownictwa medycznego doczeka się regulacji. 

Wieloletnie doświadczenia polskich ratowników medycznych korzystających z motocykli wskazują, że czas dotarcia do pacjenta w mieście jesteśmy w stanie skrócić nawet o 15 minut w stosunku do klasycznej karetki. Na dystansie do 70 km jadąc autostradą jesteśmy także szybsi od śmigłowców ratowniczych – przekonuje Dariusz Helios z firmy Medical Transport. 

Warto zauważyć, że dzisiejsze motocykle są świetnie przygotowane do tej pracy jako maszyny ratunkowe. Elektroniczne systemy wsparcia kierowcy takie jak ABS, czy układ kontroli trakcji umożliwiają bezpieczne przemieszczanie się ratownika niezależnie od warunków atmosferycznych. Duża pojemność fabrycznie instalowanych kufrów umożliwia przewożenie pełnej gamy sprzętu medycznego, koniecznego do udzielania pierwszej pomocy i do stabilizowania pacjenta. Jednocześnie popularyzacja dwukołowych pojazdów ratunkowych jest dla stacji pogotowia ratunkowego znaczącą oszczędnością. Koszt profesjonalnego motocykla ratunkowego to około 100 tysięcy złotych. Klasyczna karetka to wydatek rzędu 350 tysięcy złotych.